Nielegalne związki

 Z twórczością Grażyny Plebanek spotkałam się dobrych kilka miesięcy temu, kiedy to jej  Pudełko ze szpilkami w formie słuchanej towarzyszyło mi w długiej podróży. Wybierając kolejną jej książkę, tym razem drukowaną, miałam świadomość mniej więcej po co sięgam. Sprawnie napisana historia, z gatunku tych, które ogląda się jak niezobowiązujący melodramat z elementami komediowymi lub serial przy herbacie, po pracy.  Nie w tym przypadku. Tym razem książka Nielegalne związki niesamowicie mnie zmęczyła. Historia ta, pisana przez autorkę z perspektywy mężczyzny jest za długa, pogmatwana, wręcz nużąca. Chyba nie udał się jednak  zabieg wejścia w męską głowę i serce. Oczywiście, nie mogę ocenić tego jednoznacznie – jestem kobietą, jednak czytając nie mogę się uwolnić od silnego wrażenia, że czytam prozę napisaną przez kobietę w męskim przebraniu i z doklejonym nieudolnie wąsem. Liczne, pojawiające się  opisy scen miłosnych wcale nie przyprawiają tej opowieści pikanterią ale w takim natężeniu są trudne do przebrnięcia. Być może to za daleko idąca analogia, ale nasuwa mi się przykład opisów przyrody w Nad Niemnem, których nawet najwytrwalszy czytelnik ma po pewnym czasie serdecznie dosyć. Także niestety… tym razem po prostu nie zachęcam.

Grażyna Plebanek, Nielegalne związki, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 201o

Skomentuj

